کد خبر: ۸۴۷۷
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

همراه با دانش‌آموزانی که نمی‌توانند رأی بدهند اما پای انتخابات هستند

کلثومه سوقندی می‌گوید: دانش‌آموزان امکان رأی‌دادن ندارند، اما آینده‌سازان ایران هستند. این‌دست فعالیت‌ها نقش مهم بچه‌ها را برای آن‌ها تبیین کرده و روحیه همدلی و همکاری را در وجودشان تقویت می‌کند.

صدای شادی و خنده بچه‌ها در فضای سالن ورزشی مدرسه دخترانه المهدی (عج) پیچیده‌است. بچه‌ها پرچم‌های سبز، سفید و قرمز را در هوا تکان می‌دهند، دست می‌زنند و با موسیقی همراهی می‌کنند. عده‌ای هم از تشکل‌های مختلف تابلو به دست در ابتدای چند صف ایستاده‌اند. نام تشکل روی تابلو نقش بسته است؛ «تشکل انجمن اسلامی، پیشتازان، سفیران سلامت و...»

آن‌ها، دانش‌آموزان دوره متوسطه اول در مدرسه دخترانه المهدی (عج) هستند که امروز در مجموعه ورزشی این مدرسه دور هم جمع شده‌اند تا اولین همایش میدانی دانش‌آموزان دختر استان را با رویکرد تشکیلاتی برگزار کنند.

هیچ‌کدامشان هنوز به سن رأی‌دادن نرسیده‌اند، اما می‌خواهند قدمی مؤثر در این مسیر بردارند و در این رویداد بزرگ سهیم باشند. همین است که از خواسته‌ها و دغدغه‌هایشان می‌گویند، از آینده‌ای که برای کشورشان تصویر کرده‌اند، حرف می‌زنند و می‌گویند از نمایندگان مجلس چه انتظاری دارند.

 

تقویت روحیه همدلی

«میدان‌۱۴۰۲» نام همایش دانش‌آموزی مدرسه المهدی (عج) است. آن‌ها با کمک مدیر و دبیران مدرسه ۱۰ تشکل مختلف تشکیل داده‌اند و در‌قالب این گروه‌ها فعالیت می‌کنند.

معرفی تشکل‌ها، اجرای تئاتر، سرود، سخنرانی و... بخشی از این برنامه‌ها‌ست. کلثومه سوقندی، مدیر مدرسه، درباره هدف برنامه می‌گوید: دانش‌آموزان امکان رأی‌دادن ندارند، اما آینده‌سازان ایران هستند. این‌دست فعالیت‌ها نقش مهم بچه‌ها را برای آن‌ها تبیین کرده و روحیه همدلی و همکاری را در وجودشان تقویت می‌کند.

‌سوقندی دیگر فعالیت‌های مدرسه برای معرفی انتخابات پیش رو برای دانش‌آموزان می‌گوید: برگزاری هر‌ساله انتخابات شورای دانش‌آموزی که در مدرسه برگزار می‌شود، به بچه‌ها کمک می‌کند تا در مدل کوچک‌تری انتخابات را تجربه کنند و ساز‌و‌کارش را بشناسند. علاوه‌برآن دبیران مدرسه آگاهی لازم را برای تبیین انتخابات و توضیح آن به دست آورده‌اند و به دانش‌آموزان کمک می‌کنند که بهترین نماینده را انتخاب کنند.

 

نمی‌توانیم رأی بدهیم اما پای انتخابات هستیم

 

یاد گرفته‌ام حرف بچه‌ها را بشنوم

از وقتی در انتخابات شورای دانش‌آموزی مدرسه شرکت کرده و به‌عنوان رئیس شورا انتخاب شده ام، مسئولیت‌پذیرتر هم شده‌ام. یاد گرفته‌ام که باید حرف بچه‌ها را خوب بشنوم، زبان بچه‌ها باشم و درخواستشان را به گوش مسئولان مدرسه و مسئولان آموزش‌و‌پرورش برسانم. در همین یک سال به همین واسطه، چند‌کلاس تقویتی و کمک‌درسی برای بچه‌ها برگزار شده است. چند‌بار هم به درخواست بچه‌ها در مناسبت‌های مختلف جشن برگزار کرده‌ایم.

در این برنامه هم سعی کرده‌ام در پشت‌صحنه کمک کنم. درکل این‌طور فعالیت‌ها و برنامه‌ها به ما دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به اهمیت انتخابات پی ببریم. ما دهه هشتادی‌ها آینده سرزمینمان را رقم می‌زنیم و مدرسه باید بستری برای رشد فکری و تربیتی ما باشد.

از ابتدای امسال فرمانده پایگاه بسیج مدرسه شده‌ام و مسئولیت‌هایم چند‌برابر شده است، اما با علاقه وظایفم را انجام می‌دهم. نتیجه این فعالیت‌ها برپایی چندین اردوی جهادی، فرهنگی و علمی بوده است که بچه‌ها هم از آن استقبال کرده‌اند. متوجه شده‌ام که اگر حرف بچه‌ها را بشنوم و تلاش کنم، نتیجه می‌دهد. ما دانش‌آموز‌ها مسئولیت بزرگی داریم.

درست است که به سن رأی دادن نرسیده‌ایم، اما باید آگاهی خودمان را افزایش دهیم و در چنین رویداد‌هایی به خانواده‌ها هم آگاهی بدهیم. می‌بینید که ما دانش‌آموزان، وظیفه خود را می‌دانیم، نمایندگان منتخب مردم هم باید وظایف خودشان را بشناسند و به ما دانش‌آموزان هم اهمیت بدهند. نظام آموزشی کشور کهنه و ناکارآمد شده‌است.

به نظر من در اولین قدم باید این سیستم را به‌روزرسانی کنند و کتاب‌های جدید به چاپ برسانند.

 

تامین امنیت در اولویت است

سعی می‌کنم در بیشتر مراسم مدرسه فعالیت داشته‌باشم تا مدرسه المهدی (عج) بین مدارس استان سربلند باشد. هدفم از این مشارکت‌ها همین است؛ اینکه کمکی به مدرسه کرده‌باشم. در این مراسم هم مسئول خوشامدگویی به مهمانان و رسیدگی به کار‌های پشت صحنه هستم و در پایان مراسم هم یک دکلمه اجرا می‌کنم. درخواست من از نمایندگان منتخب مجلس این است که در قدم اول، امنیت شهر و کشورمان را فراهم کنند.

متوجه شده‌ام که اگر حرف بچه‌ها را بشنوم و تلاش کنم، نتیجه می‌دهد

منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، امنیت کافی ندارد. پر شده است از معتاد و زباله‌گرد. حتی نمی‌توانیم با خیال راحت در محله خودمان قدم بزنیم. بچه‌ها همه با سرویس به مدرسه می‌آیند، چون مسیر خانه تا مدرسه برای رفت‌و‌آمد آن‌ها امن و مناسب نیست.

 

از همین حالا باید دنبال آگاهی باشیم

مسئولیت من در این مراسم، گرفتن فیلم و عکس و تهیه گزارش خبری است. سال پیش در کلاس‌های خبرنگاری شرکت کردم و خبرنگار کانال خبرگزاری پانا شدم. فکر می‌کنم در همین یک سال ۲۵‌خبر در این کانال به اشتراک گذاشته‌ام. دلم می‌خواهد در آینده یک خبرنگار معروف شوم.

به نظر من یک خبرنگار باید همه‌چیز را دقیق رصد کند، مشکلات اطرافش را ببیند و بنویسد؛ با همین دقت هم به مقوله انتخابات نگاه می‌کنم. به نظر من، یکی از مشکلاتی که این انتخابات دارد، مبهم‌بودن وظایف نماینده‌ها برای ما‌ست و متأسفانه در کانال‌های دانش‌آموزی و مدارس آن‌طور‌که باید، نمایندگان مشهد و وظایفشان را برای بچه‌ها معرفی نمی‌کنند. درست است که بچه‌ها به سن رأی نرسیده‌اند، ولی باید نماینده‌ها را بشناسند و وظایف آن‌ها را بدانند تا از همین حالا آگاه باشند.

 

یادگیری دغدغه‌مندی

مرضیه عبدی‌فرد به‌واسطه داشتن سه فرزندش در ۲۲‌سال گذشته، عضو انجمن اولیا و مربیان مدارس مختلف بوده است و حالا هم عضو انجمن مدرسه المهدی (عج) است. او در انتخابات گذشته، پای صندوق‌های رأی حوزه انتخاباتی محل زندگی‌اش حضور فعال داشته است و چون سازوکار برگزاری انتخابات را می‌شناسد، اینجا هم در پشت صحنه مراسم کمک‌حال دبیران و دانش‌آموزان است.

عبدی‌فرد نقش والدین را در آگاه‌سازی دانش‌آموزان بسیار زیاد می‌داند و می‌گوید: بچه‌ها دغدغه‌مندی را ابتدا در خانواده‌هایشان یاد می‌گیرند؛ مثلا هدف خود من از شرکت در فعالیت‌های جمعی این است که روحیه همدلی در فرزندانم تقویت شود و درقبال دنیای اطرافشان بی‌تفاوت نباشند.

 

بلوغ سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان

رئیس اداره آموزش‌و‌پرورش ناحیه ۵ یکی از مهمانان حاضر در این برنامه است. او از ضرورت مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های انتخاباتی می‌گوید و اضافه می‌کند: تحولات و اتفاقات سرنوشت‌ساز تاریخی، سن و سال و جنسیت نمی‌شناسد. همان‌طورکه زندگی همه از چنین تحولاتی رنگ می‌گیرد، همه گروه‌های سنی و جنسی هم باید نسبت‌به چنین تحولاتی مسئولیت‌پذیر باشند.

احمد مسجدی با بیان اینکه «دانش‌آموزان در گذشته در میدان ۱۳۵۷ فعال بوده‌اند و حالا دانش‌آموزان این نسل در میدان‌۱۴۰۲ نقش‌آفرینی می‌کنند.» تأکید می‌کند: مدرسه مهم‌ترین بستر برای رشد بلوغ سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان است و بچه‌ها باید بدانند که تا چه اندازه در سرنوشت کشور اثرگذارند.

* این گزارش دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۶۸ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر